مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

دوشنبه 30 – اگست   

 

روزنامه اراده درمورد تلاشهای صلح در افغانستان تبصره کرده و آن را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار داده است. مقاله نویس به مسئله مداکره و آشتی با طالبان مسلح تمرکز کرده و پرسیده است که آیا امریکا با طالبان صلح می کند.

 

این روزنامه گفته است که دولت افغانستان برای انجام مذاکرات مهم با گروه یاغی طالبان بسیار ضعیف است و به همین سبب امریکا به این مسئله دل خوش نمی کند.

روزنامه درمورد روند آماده گی ها به هدف برگزاری انتخابات در افغانستان نیز مطلبی را به نشر رسانده و اما گفته است که در برخی از ولایات نا امن افغانستان مشکلات برگزاری انتخابات بیشتر است.

این روزنامه به طور خاص از ولایت نا آرام غزنی یاد کرده است.

 

روزنامه دولتی انیس جریان دیدار رئیس جمهور کرزی را با رئیس پارلمان آلمان در صفحه اول خود منعکس کرده است.

این روزنامه گفته است که رئیس جمهور کرزی در دیدار با این مقام آلمانی خواستار تغییر روش مبارزه با تروریزم و تجدید نظر در استراتیزی مبارزه با تروریزم گردیده است.

روزنامه درجای دیگری درمورد تصمیم برای انحلال کمپنی های خصوصی امنیتی در افغانستان تبصره کرده است.

مقاله نویس گفته است که این تصمیم قطعی و برگشت ناپذیر است.

مقاله نویس گفته است که سالانه دو ملیارد دالر امریکایی برای کمپنی های امنیتی خصوصی پرداخته می شد، اما درصورتی که این پول بالای نیروهای افغان به مصرف برسد، و افراد این کمپنی ها به صفوف اردو و پولیس ملی جذب شوند، قوت این نیروها بیشتر می شود.

 

روزنامه آرمان ملی درمقاله یی با اشاره به ضعف های کنونی حکومت افغانستان از حلقات سیاسی در این کشور انتقاد کرده است که نتوانسته اند به عنوان یک اپوزیسیون قوی تبارز کنند.

مقاله نویس در ادامه گفته است، در زمان کمپاین های انتخاباتی ریاست جمهوری افغانستان از داکتر عبدالله و اطرافیان وی به عنوان اپوزیسیون یاد می شد، اما این روند نیز خاموش گردید.

روزنامه گفته است که باید جریان قوی اپوزیسیون تشکیل شود تا کاستی های نظام کنونی را برملا بسازد.

روزنامه درجای دیگری درمورد فعالیت تروریستان در افغانستان تبصره کرده و اما گفته است که باید تمرکز اصلی روی پایگاه های تروریستان صورت گیرد.

به عقیده این روزنامه پایگاه های اصلی تروریستان در قلمرو پاکستان است و پاکستان موقف قوی به حمایت از تروریستان دارد.

 

روزنامه هشت صبح درسرمقاله شماره امروزخود موارد و شیوه های مبارزه با فساد اداری را در افغانستان مورد بررسی قرار داده است.

این روزنامه با اشاره به اظهارات معاون اسبق لوی سارنوالی افغانستان گفته است که در اصل مبارزه با فساد اداری عنوانی برای کتمان این مبارزه است.

روزنامه درجای دیگری درمورد وضعیت ادارات محلی در افغانستان نیز تبصره کرده و اظهارات رئیس اداره ارگان های محلی را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.

این روزنامه به نقل از غلام جیلانی پوپل نوشته است که والی های مخالف نظام کنونی تاهنوز هم والی هستند.

 


August 31st, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها